VETCO – Új irányvonal a növényvédő szer forgalmazásban
Beszélgetés Nagy Géza kereskedelmi igazgatóval
 
A hazai növényvédő szer piac új szereplője a VETCO Continental Hungary Kft., mely üde színfoltot jelenthet a magyarországi peszticid forgalmazásban. A cégről, a VETCO kereskedelmi politikájáról, rövidebb és hosszabb távú terveikről kérdeztük Nagy Géza kereskedelmi igazgatót.
 
Szakmai utad jó néhány évvel ezelőtt indult. Milyen főbb állomásokat emelnél ki eddigi pályafutásodból?
Eléggé kalandos utat jártam be. Debrecenben végeztem az Agrártudományi Egyetemen, ezt követően hat évet töltöttem egy nyíregyházi termelő szövetkezetben. Innen kerültem a szintén nyíregyházi központú Vetőmag Termeltető Vállalathoz, majd az oktatásba is belekóstoltam egy szakközépiskolában. Ezt követően a 90-es évek elejéig dolgoztam a Hermesz Áfész nevezetű, mezőgazdasági termékeket forgalmazó cégnél. Egy idő után visszavágytam a növényvédő szakmához, így a hazai területi képviseleteit akkoriban kiépítő Summit-Agrohoz szegődtem, és 18 évet dolgoztam a cégnek. E hosszú periódus után tavaly új fejezet kezdődött az életemben, ez pedig a Vetco Kft, ahol kereskedelmi igazgatói állást töltök be.
A hazai növényvédő szer forgalmazásban újszerű üzletpolitikát követtek. Összefoglalnád ezt néhány gondolatban?
Növényvédő szer forgalmazó pályafutásom alatt olyan kereskedelmi szemléletet  alakítottam ki, amely Nigel Swann ügyvezető igazgató úr tetszését is elnyerte, és ennek megvalósításán dolgozunk.
Az utóbbi időben egyre nagyobb igény jelentkezik a termelők részéről, hogy alacsonyabb áron kapjanak növényvédő szert. Ezt az igényt a költségeink csökkentésével tudjuk kielégíteni, pl. a területi képviseletek tekintetében. Jelenleg egy fő – Kiss Péter – képviseli a Dunántúlon a céget, a Dunán erről pedig magam végzem ezt a feladatot.
A költségcsökkentés másik eleme a termékek eredetéből fakad. Nyugat-Európában és Magyarországon is terjednek az ún. generikus termékek, ahol a hatóanyag ugyanaz, csak a gyártó és a kereskedelmi név más.
Magyarországon érződik csak ellenállás a generikus termékekkel szemben, támadások érik a minőség, felhasználhatóság oldaláról. Le szeretném szögezni, hogy ezek a termékek ugyanolyan minőséget képviselnek, de kedvezőbb áron, mint az azonos hatóanyagú, eredeti termékek. A garancia erre, hogy az engedélyeztetést ugyan az a magyar hatóság végzi mind két esetben.
Az alacsonyabb ár képzésének harmadik eleme, pedig az, hogy olyan forgalmazókat egyfajta „VETCO Támogatói Kört” próbálok magunk mellé állítani, melyek ezt az üzletpolitikát magukévá teszik.
A felsorolt három elem jóvoltából keletkezett árrést úgy osztjuk meg, hogy mindhárom piaci szereplő – a forgalmazó cég, a kereskedő és a felhasználó – egyaránt jól járjon.
Mit kell tudnunk általában a Vetco-ról? Mikor alapították a céget, hol van a központja, mire terjed ki a tevékenysége?
A Vetco Kft. országos cég budapesti irodával, de a kereskedelmi központja gyakorlatilag Nyíregyházán van. Természetesen ehhez én ragaszkodtam, mivel tőzsgyökeres nyíregyházi vagyok. A cégünk nagyon fiatal, a tavalyi év elején alakult, és kb. 3 évet szánunk a cég teljes kiépítésére, tehát jelenleg is épülő stádiumában van. Jelenleg csak növényvédő szert forgalmazunk, és egyelőre három termékünk van: a Sherpa rovarölő szer, a Pledge Profi kukorica gyomirtó szer és a Nu-film 17. Ezeken túl további készítmények engedélyezése is folyamatban van.
Milyen készítményekre számíthatunk tőletek a közeljövőben?
A következő szezontól már elérhető lesz egy metszulfuron-metil hatóanyagú kalászos gyomirtó szerünk és egy bentazon hatóanyagú herbicidünk pillangós kultúrákban. Ezeken túl további gyomirtó-, rovarölő- és gombaölő szerek engedélyezése is várható ez év végén, a jövő év elején.
A Vetco központja nem a fővárosban, hanem Nyíregyházán van. Ez szokatlan egy országos érdekeltségű növényvédő szer forgalmazó cégtől. Szenvedtek-e emiatt valamiféle hátrányt?
Semmilyen problémát nem okoz. A mai technikai lehetőségek mellett ez egyáltalán nem akadályozza a munkánkat.
Hogyan tervezitek a kapcsolat tartását a termelőkkel?
Fontos eszköznek tartjuk a vevőtalálkozókat, melyekre leginkább a téli időszakban szokott sor kerülni, illetve a szerpalettánk bővülésével természetesen bemutatókat is fogunk szervezni Ezen túl kihasználjuk az internet adta lehetőségeket, ennek megfelelően a honlapunk fejlesztés alatt áll. A kommunikációnk következő, és fontos része a kereskedőkön keresztül valósul meg. A marketinget tehát két részre osztjuk: egyik felét a Vetco végzi előadások tartásával, hirdetéseken keresztül, a másik felét, a helyi marketinget pedig a kereskedő partnerekre bízzuk.
A cégépítés minden bizonnyal óriási energiákat emészt fel. Hogyan tudsz kikapcsolódni? Marad erre egyáltalán idő?
Természetesen szakítok rá. Nagyon fontosnak tartom a sportot, amelyet egy időre kissé háttérbe szorítottam, és ennek meg is éreztem a hátrányát, de jelenleg futok, röplabdázok és teniszezek is. A napi stressz levezetésében ezek nagy segítségemre vannak.

A riport megjelent: AgrárUnio magazin 2010 májusi számában.